Magnez - Niedoceniony minerał

Magnez jest jednym z najważniejszych minerałów, a także bardzo często niedostarczanym w wystarczających ilościach z pożywienia.
Jest bardzo istotny dla całego naszego organizmu i ma wpływ na wiele jeżeli nie większość organów w naszym ciele oraz cały organizm.

Magnez występuje głównie w zielonych warzywach, które również zawierają drogocenny chlorofil, a dziennie zapotrzebowanie na magnez dla mężczyzn to, "aż" 420 mg (u kobiet około 320 mg), i tu mowa o przeciętnym człowieku, a nie osobach ciężko pracujących czy uprawiających sport.

Z dnia na dzień poziom minerałów w naszej glebie się zmniejsza, i coraz ciężej spełnić tylko samo dzienne zapotrzebowanie na witaminy i minerały z pożywienia.

Magnez jest niezbędny dla naszych mitochondriów, by mogły pracować prawidłowo, a także dla setek biochemicznych reakcji zachodzących w naszym ciele. Obecność magnezu ma wpływ na nasz mózg, mięśnie, serce i układ krwionośny.

Magnez jest także bardzo istotny dla naszych kości oraz jest potrzebny przy witaminie D, która potrzebuje magnezu do prawidłowego funkcjonowania.
Wapń bez odpowiedniej podaży magnezu, nie osadza się w kościach i powoduje zwapnienia naczyń krwionośnych.

Magnez występuje w formach nieorganicznych jak i organicznych, i te drugie są lepiej przyswajalne.
Najpopularniejszą formą jest tlenek magnezu dostępny w większości preparatów dostępnych na rynku, jego przyswajalność jednak najczęściej sięga nie więcej, niż 5% (głównie przez niedobór kwasu żołądkowego, a efekt jeszcze potęgowany przez przyjmowanie IPP - inhibitorów pompy protonowej). Za to najlepiej przyswajalnymi formami są formy organiczne takie jak: cytrynian magnezu, jabłczan magnezu, chelat aminokwasowy magnezu (glicynowy lub lizynowy) itp.

Każda forma charakteryzuje się dodatkowymi właściwościami, cytrynian magnezu zwiększa regularność, i na tyle dobrze to robi, że suplementacja w większych ilościach może powodować dosyć uciążliwy efekt przeczyszczający, dlatego skłaniałbym się ku chelatowi aminokwasowemu, który najprawdopodobniej ma najmniejszy taki efekt.

Jabłczan magnezu dzięki obecności kwasu jabłkowego jest dobry przy fibromialgii oraz przy innych problemach z mitochondriami, gdzie kwas jabłkowy jest obecny w cyklu Krebsa, więc może być także pomocny dla osób uprawiających sport.

Magnez bierze udział w:

  • pracy mięśni oraz nerwów
  • tworzenia energii w naszym ciele za pomocą ATP
  • pomaga trawić białko, węglowodany oraz tłuszcze
  • syntezie RNA i DNA
  • jest także prekursorem dla neurotransmiterów takich jak serotonina
  • produkcji glutationu, potężnego antyoksydantu

Niski poziom magnezu jest powiązany z takimi schorzeniami jak:

  • osteoporoza
  • nadciśnienie
  • problemy sercowo-naczyniowe
  • cukrzyca
  • astma

Tak naprawdę ponad połowa populacji najprawdopodobniej nie dostarcza samego minimum dziennego zapotrzebowania magnezu, ponieważ, aż 75% populacji Stanów Zjednoczonych ma ubogą w magnez dietę.

Obecność sporej ilości wapnia w diecie powoduje, że nie powinniśmy spożywać więcej, niż 1:2 wapnia lub nawet 1:1 do magnezu. 
Największa zachorowalność na osteoporozę występuje w krajach, gdzie jest największe spożycie mleka oraz wapnia.

Poniżej wstawiam diagram jak na przestrzeni ostatnich parudziesięciu lat zmniejszył się poziom samego magnezu w glebie.

źródło: http://myscienceacademy.org/2013/01/27/18-causes-of-mineral-depletion/

Jak widać poziom magnezu w glebie od 1910 roku spadł o ponad 70% ! I ma tendencję spadkową, a to tyczy się także innych minerałów.

Z dnia na dzień dostarczamy naszemu organizmowi coraz mniej magnezu, już nawet nie wspominając, że używki zużywają i wypłukują cenne witaminy i minerały, takie jak, alkohol czy papierosy. 
Spożywanie dużych ilości cukru, który znajduje się w większości produktów jest pożywką dla grzybów, bakterii, zużywana jest spora ilość witamin i minerałów, by przetworzyć ten cukier, jest także sporym obciążeniem dla naszej trzustki.

Magnez jest potrzebny naszym mitochondriom, które odpowiadają za dostarczanie energii naszym komórkom i mają wpływ na jakość oraz długość naszego życia.

Bogatym źródłem magnezu jest szpinak, boćwina, nasiona dyni, migdały, ciemna czekolada. 
Jednakże by spełnić dzienne zapotrzebowanie byśmy musieli jeść dziennie z 600 g szpinaku albo 400-500g ryby makreli, bogatym źródłem jest miąższ dyni oraz jej nasiona, gdzie 100g powinno pokryć dzienne zapotrzebowanie. 

Niedobór magnezu może być czynnikiem zwiększonej śmiertelności nawet dwukrotnie.

Elementy środowiskowe bardzo wpływają na poziom minerałów w naszym organizmie, rtęć, aluminium czy ołów konkurują z minerałami, a także magnezem powodując zwiększone zapotrzebowanie na ten i inne minerały, a także zatruwając nasz organizm.

2 komentarze:

  1. Heh, ciekawe jakie są aktualne dane dotyczące zawartości magnezu w różnych polskich produktach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż strach sprawdzać, ale wątpię by u nas było lepiej, w każdym razie z tego co widziałem to na opakowaniach z nasionami dyni jest pokazywana wartość około 500 mg na 100 g, więc przynajmniej można znaleźć jakieś źródło magnezu.

      Usuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.